Wednesday, January 6, 2010

Cuai!

"Alamak, paspot aku!!" Begitulah bunyinya jeritan dari dalam hati usai menyedari bahawa paspot Jalak berada dalam 'keadaan bahaya'. Pagi itu, Jalak dalam keadaan tergesa-gesa bersiap untuk ke Frankfurt, menghantar Paan ke airport pada 31 Disember 2009. Jika dihitung rupa-rupanya sudah hampir seminggu paspot itu sudah tiada di sisi Jalak. Sungguh memalukan! Jalak sepatutnya mengambil berat tentang dokumen yang paling penting bagi seseorang yang bergelar perantau di tempat orang.

Namun apa yang lebih memalukan sebenarnya, Jalak begitu cuai hingga terlupa untuk mengeluarkan paspot dari dalam BEG YANG AKAN SHIPPED ke Malaysia, yang memakan masa 6 hingga 8 minggu untuk sampai ke tanahair. Kisahnya paspot itu sentiasa tersimpan rapi di dalam ruang poket beg yang agak tersembunyi dan tidak pernah dikeluarkan/digunakan sepanjang Xmas Trip yang lalu. Mungkin itulah sebabnya Jalak terus terlupa tentang kewujudan paspot itu di situ. Hmm, apa jua sebabnya, Jalaklah yang cuai sebenarnya!
Photobucket
Barang-barang Jalak yang dikirimkan untuk dihantar ke Malaysia. Kurang lebih 0.85 meter cubic sahaja, termasuk PASPOT huh!

Memandangkan barang-barang yang dilonggokkan di rumah Paan, diambil oleh shipping agency pada 30 Disember 2009 (Rabu), Jalak segera menelefon Paan pada pagi Khamis yang lalu, mohon agar dia menelefon pejabat agensi tersebut untuk memaklumkan tentang masalah yang berkaitan dengan paspot Jalak. Malangnya, panggilan ke pejabat tidak berjawab. Kebetulan hari itu merupakan Hari Silvester, berkemungkinan besar pekerja di agensi itu sedang bercuti. Hati Jalak sememangnya tidak tenteram pada hari itu. Namun Jalak tidak sampai hati untuk all out dalam menyelesaikan masalah yang sedang berlaku kerana tidak mahu merumitkan lagi keadaan pada hari itu, dengan kekalutan memunggah dan mengemas bagasi Paan seperti yang diceritakan pada entri lepas.

Hari Jumaat pula cuti tahun baru. Cuma pada hari Sabtu Jalak cuba beberapa kali menelefon ke nombor handphone pegawai yang berkenaan, namun sekali pun tidak dijawabnya. Yelah kan, hari Sabtu juga merupakan hari cuti. Jalak terpaksa akur sahaja dan menunggu dengan penuh gundah gulana sebelum tibanya hari Isnin. Pelik tapi benar, Jalak merasakan weekends begitu panjang, manakala tidak sabar pula menunggu hari Isnin untuk tiba. Sejujurnya Jalak sudah bersedia dengan takdir yang mungkin tertulis untuk Jalak membuat permohonan paspot baru, tanpa mengira apa jua caj mahupun penalti yang bakal dikenakan. Namun selepas Zul memaklumkan bahawa barang-barang mereka (Zul dan Paan) akan mula dihantar ke Malaysia pada 4 Januari 2010 (Isnin), Jalak cuba menaruh secebis harapan agar paspot itu dikembalikan.

Pada pagi Isnin, Jalak terus menelefon pegawai yang terlibat lalu menceritakan masalah yang Jalak hadapi. Pegawai wanita itu kedengarannya begitu peramah dan mesra! Jalak menghela nafas panjang selepas mengetahui bahawa barang-barang termasuk beg itu masih berada dalam warehouse mereka di Hattersheim (Frankfurt), dek kerana cuti tahun baru yang panjang! :D Tanpa perlu persetujuan daripada Paan sebagai penama kepada barang-barang tersebut (Jalak hanya menumpang), pegawai itu bersetuju untuk menghubungi warehouse manager dalam usaha mendapatkan semula paspot Jalak. Mereka hanya memerlukan butir-butir luaran tentang beg yang berisikan paspot serta warna paspot itu sendiri. Tidak berapa lama kemudian, pegawai itu menelefon Jalak sambil mengatakan bahawa paspot Jalak sudah berada di tangannya!! Wow, semudah itu! FYI, barang-barang yang dihantar Paan untuk shipping ada 36 kotak kesemuanya, termasuk barang-barang Jalak. Mungkin juga sistem pengkatalogan yang teratur telah memudahkan mereka mencari paspot Jalak.

Jalak terus bersiap ke Frankfurt untuk mendapatkan sendiri paspot dari tangan pegawai itu sejurus selepas menerima perkhabaran baik daripadanya. Dia sendiri mencadangkan agar lebih afdhal untuk Jalak mengambilnya sendiri, daripada dia mengirimkannya melalui pos kerana terlalu risky dan bahaya. Jalak 110% bersetuju dengan saranannya itu kerana tidak mahu menganggung sebarang risiko kehilangan dan yang sewaktu dengannya.

Setibanya di Hattersheim, Jalak perlu berjalan kaki sejauh 1.2KM ke pejabat Interdean AG. Sudahlah cuaca sejuk, Jalak tidak sempat mencapai hand gloves sewaktu tergesa-gesa meninggalkan rumah kerena mengejar train. GPS pula tidak berfungsi! Mujurlah Jalak sempat bertanya kepada orang tempatan dan akhirnya nampak juga kelibat kontena yang tertulis INTERDEAN. Fuhh, lega kerana waktu pejabat hampir tamat. Selepas melepasi pintu utama ruang pejabat, cik Sylvia yang melihat Jalak dari jauh terus datang menerpa ke arah Jalak. Semestinya dia mengecam wajah Jalak kerana paspot Jalak berada di tangannya. Hmm, cantik dan lemah lembut orangnya, tinggi persis Nasha Aziz! Jalak bertanya sekiranya ada sebarang caj dikenakan ke atas Jalak, namun cik Sylvia menyatakan itu hanyalah pertolongan berbentuk peribadi daripadanya. Mungkin dia faham akan kepentingan paspot ke atas foreigner seperti Jalak ini. Sebab lain, mungkin juga dia dapat merasakan kebimbangan di sebalik suara Jalak yang didengarinya di telefon (",)
Photobucket

Ketika paspot itu kembali berada di tangan, Jalak berasa begitu lega sekali. Terkial-kial juga untuk menyimpan paspot itu ke dalam beg yang Jalak bawa. Maklumlah masih lagi fobia dengan apa yang berlaku. Cuma kurang daripada 3 bulan sahaja lagi sebelum pulang ke tanahair buat selamanya. Jalak tidak boleh tolerate dengan kecuaian seperti ini lagi dalam masa yang terdekat kerana perkara sebegini sedikit sebanyak bisa mengganggu kosentrasi Jalak dari segi esosi, dalam menyiapkan Tesis Sarjana. Mudah-mudahan semuanya berjalan dengan lancar selepas ini. :)

Jalak: Teringat waktu ketika kehilangan I/C beberapa hari sebelum ke Sabah. Mujurlah dapat 'permit khas' oleh Jabatan Imigresen Sabah atas dasar rombongan sekolah!

5 comments:

  1. adoihai... persis Nasha Aziz tuh.. awat tak ambil gambar?

    ReplyDelete
  2. x tahan tu... knp bukan fasha sandha...ekekeke

    ReplyDelete
  3. Ajzie:
    tu la..lepas kuar dari opis tu rase nyesal lak tak amik gamba bersame.kalo masuk balik nanti nampak sgt desperate!

    iu rf:
    mane bleh samakan ngan Fasha Sandha........

    ReplyDelete
  4. Cik Sylvia tak bagi no tepon dia ke sedy?

    ReplyDelete
  5. nik:
    ada! dia bagi awal2 lagi, b4 aku ke sana ^_^

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin