Thursday, May 20, 2010

Ikan Bakar Mania

Sejak menetap di Melaka mulai April lalu, sudah 2 kali Jalak ke Umbai untuk menikmati kelazatan ikan bakar yang segar di sana. Malah restoran yang Jalak kunjungi pun sama, iaitu restoran Parameswara. Abah Jalak yang cadangkan sebab restoran tersebut pernah dikunjungi oleh Farouq Hussin dalam rancangan Warung Kita di Astro. Ternyata hakikatnya bukan indah dari rupa, malah begitu tip top sekali. Tempat makannya betul-betul terletak di tepi sungai. Nyaman rasanya. Tapi jika anda berkunjung pada malam minggu, bersedialah untuk berebut tempat duduk yang terbaik dan beratur untuk memilih ikan atau menu yang mahu disediakan. Ops! Cukuplah rasanya publisiti percuma kepada restoran ini!

Pada hari Ahad yang lalu, famili serta saudara-mara yang lain telah mengadakan kenduri ikan bakar secara besar-besaran. Antara ikan-ikan yang menjadi 'mangsa' adalah seperti Ikan Rohu (paling besar), ikan Talapia dan juga ikan Pari. Selain itu terdapat juga sedikit udang sebagai penambah selera tapi malangnya Jalak tidak dibenarkan untuk menjamah udang tersebut kerana risau akan memberi kesan kegatalan. Masalahnya udang itu yang gatal, Jalak tak gatal! :P
Photobucket
Ikan Rohu..besar giler! 1st time rasanya makan ikan ni..

Photobucket
udang yang GATAL!

Photobucket
Oh ya, cendawan goreng tepung pun ada. BAPAK SODAP!

Acara ini sebenarnya dicadangkan oleh salah seorang makcik Jalak melalui akaun Facebooknya. Ternyata cadangan tersebut mendapat respon baik daripada semua yang terlibat. Baru-baru ini adik beradik sebelah Abah Jalak telah mendapat sedikit habuan daripada nenek (uwan) Jalak yang berupa sejumlah wang. Bagi meraikan tanda kesyukuran atas perkara tersebut, maka terhasillah acara sebegini yang nyata menjadi wadah untuk kami saling mengeratkan silaturrahim sesama sendiri. Paling penting, sebagai tanda terima kasih kepada uwan yang bermurah hati. Sekali-sekala buat event seperti ini menarik juga sebenarnya. Jika makan di kedai, mesti rasa tak cukup. Kalau nak betul-betul kenyang, kenalah spend ongkos yang lebih besar. Tapi jika ikan-ikan dibeli dan dibakar sendiri, sampai berlebih-lebihan pula jadinya. Namun alhadulillah, menjelang malam, nampak macam habis juga ikan-ikan yang dibakar. Jalak pula bersemangat untuk membantu apa-yang patut semasa membakar ikan walaupun beberapa kali ditegah oleh mak dan makcik-makcik Jalak yang lain.

Photobucket
Kek hari lahir Pakwi, Mak Y dan Pakteh..licin!

Dalam pada itu, kami turut meraikan hari lahir pakcik dan makcik Jalak serta hari ibu buat uwan oleh anak-anaknya. Ada yang memberi hadiah itu dan ini. Meriah betul rasanya. Lepas juga rindu Jalak untuk menikmati kemeriahan seperti ini. Oh ya, Jalak juga tidak lupa untuk menghadiahkan makcik dan pakcik Jalak yang sudi menjadi penjamin kepada Jalak semasa Jalak belajar dahulu. Hadiahnya berupa electric egg boiler yang dibeli di Media Markt. Murah saja, yang penting mereka rasa dihargai. Kebetulan pada minggu lepas barang-barang yang dipos melalui kontena sudahpun selamat sampai. Memang kenalah pada masanya. Cuma Jalak berasa sedikit ralat kerana tidak dapat turun padang sama-sama membantu teman-teman yang lain memunggah turun barang di Alor Gajah kerana keadaan fizikal yang tak mengizinkan. Apa boleh buat, barang-barang itu sampai sehari selepas Jalak menjalani pembedahan. Terima kasihlah kepada Nik yang sudi menghantar barang-barang kepunyaan Jalak terus ke rumah pada hari berikutnya.

Nampaknya cuti panjang Jalak bakal berakhir tidak lama lagi. Ada juga rasa sedikit gusar kerana takut ketinggalan dalam hal-hal di pejabat. Jalak dah bersedia untuk kembali sibuk kerana sudah pasti nanti banyak kerja yang perlu dibuat. Kalau 2 minggu itu satu universiti turut bercuti tak apalah, ini Jalak seorang saja yang cuti. Jadi..."paham-pahamlah" (gaya gedik Adibah Noor dalam iklan Libresse) :P


Jalak:
Pedihnya mulut dek kerana ulser. Nak makan pun kena fikir banyak kali :(a

2 comments:

  1. sabar dgn segala cobaaannnn... & selamat kembali berkokokkkk ( bertugas..) eehhehehe...

    ikan2 tu membuatkan diri ini kejelesan di tahap maksimuuuuummm!! huhuhu..pos2...:P

    ReplyDelete
  2. mekasih..x sabo nak kembali bertugas sambil memakai kemeja baru sampai yg dibeli kat outlets dulu..oh kenangan2 :)

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin