Sunday, July 26, 2009

Kerisauan Menggelikan Hati

Terfikir sejenak Jalak apabila mendengar cerita daripada Abah semasa kami berbual panjang melalui telefon petang tadi. Abah bercerita perihal Mak yang telah menghantar sms kepada seorang teman seperkolahan (bukan teman se-kolah!) yang bakal menaiki pelamin Ogos depan.

Kisahnya bermula begini. Sepanjang hampir 2 tahun Jalak berada di perantauan, tidak putus-putus kad jemputan perkahwinan telah sampai ke rumah Jalak. Semuanya daripada teman-teman Jalak yang sudi menghantar sebagai tanda ingatan waima mereka tahu Jalak tidak berada di tanahair pada ketika itu. Maklumlah semasa lingkuman umur 25 ke 27 tahun ini, ramai pula yang memilih untuk menamatkan zaman bujang. Terharu juga sebenarnya apabila masih lagi menerima kad jemputan daripada mereka.

Siapa lagi yang akan membuka serta membaca kad jemputan itu kalau bukan Mak dan juga Abah. Mereka kemudiannya akan memaklumkan serta membacakan isi kad tersebut kepada Jalak melalui telefon. Sesudah hampir 2 tahun lamanya, Jalak tidak sangka pula Mak boleh berasa risau sampai ke tahap mengirim sms kepada nombor yang tertera di dalam kad jemputan!

Sungguh menggelikan hati apabila Jalak mendapat tahu tentang motif sms tersebut dikrimkan.
Mak memberitahu teman Jalak itu,
"Rusdy masih lagi berada di Jerman dan tidak dapat hadir.".
Teman Jalak itu membalas lalu berkata,
"Tidak mengapalah makcik"
Mak pula membalas,
"Bukan apa, makcik risau kalau Rusdy kahwin nanti, kawan-kawan dia pula yang tak sudi datang!"

Aduh..Jalak tidak sangka Mak boleh berfikiran sedemikian rupa! Akan tetapi, memang ada betulnya. Bab hadir atau tidak ke majlis perkahwinan teman-teman ini, tidak boleh dipandang remeh. Tidak mustahil andai ada yang terasa hati apabila hari bahagia mereka tidak dapat dikongsi bersama teman-teman yang lain.

Jalak benar-benar berharap agar mereka dapat memahami situasi Jalak sekarang. Seandainya Laut China Selatan sekalipun boleh diangkat sebagai alasan, inikan pula BENUA yang tidak terduga!! Maafkan Jalak..

Jalak: Kalau kenduri kena boikot, siapa pula mahu beri hadiah?? HaHaHa!

1 comment:

Blog Widget by LinkWithin