Monday, July 6, 2009

MCD Sommerfest

Semalam Jalak telah menghadiri sebuah parti barbeku anjuran Malaysian Club Deutschland (MCD) di Ostpark, Frankfurt. Acara berjalan dengan lancar, disapa pula oleh cuaca yang mesra. Tidak terlalu terik panasnya, tidak pula turun hujannya. Bak kata lagu dangdut, yang sedang-sedang saja..
Photobucket

Sebelum terlupa, Jalak mahu ucapkan terima kasih kepada Kak Faiza kerana sudi menjemput Jalak ke acara ini. Juga kerana sudi meminjamkan tikar mengalas punggung untuk Jalak, Zul dan juga Paan.
Photobucket

Pertama kali Jalak menyertai aktiviti anjuran MCD adalah pada November tahun lepas. Agak pahit untuk dikenang sebenarnya.(Barang yang lepas usah dikenang!). Ternyata acara kali ini berkali-kali ganda lebih berbaloi dengan bayaran yang dikenakan iaitu Euro 10. Mengapa? Ikuti kisah selanjutnya di bawah.

Pertama:

Makanan yang dihidangkan boleh dikatakan lebih daripada cukup! Jalak akui tidak semua hidangan terjamah oleh Jalak, bukan kerana kehabisan, tetapi kerana kapasiti perut yang tidak mengizinkan. Selain ayam serta kambing yang dibakar pada ketika itu, kebanyakan jemputan yang hadir turut membawa hidangan yang dimasak dari rumah masing-masing.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Antara hidangan yang tersedia pada peringkat awal..

Malah ketika acara sedang giat dijalankan, tidak putus-putus hidangan baru diperkenalkan oleh jemputan yang hadir. Dalam keadaan yang terkesima, Jalak seakan-akan tidak boleh berhenti untuk merasai setiap satu daripadanya. Namun apakan daya, kena berhenti sebelum kenyang. (Ye lah tu!). Satu sahaja menu yang Jalak terlepas untuk jamah iaitu Mee Siam Berkuah. Berat sangat, tak mampu dah nak sumbat ke dalam mulut. Lain-lainya seperti desserts dan kuih-muih masih boleh Jalak gagahi. Lagipun Jalak merupakan seorang penggemar kuih!
Photobucket
The hottest stuffs!Sebentar saja sudah licin tray dibuatnya.. Dari jauh lagi Jalak dah boleh teka itu adalah kuih seri muka!One of my favourite!

Photobucket
popia goreng..

Photobucket
Samosa..

Photobucket
kuih bom! tergelak orang Jerman dengar nama kuih ini :D

Photobucket
Desserts..

Photobucket
Hot from the post office..hehehe


Kedua:

Acara sukaneka yang dijalankan juga sangat menarik. Salah satu sebab Jalak tidak berani untuk memaksimumkan kapasiti perut dengan kesemua makanan itu adalah kerana acara sukaneka ini. Risau pula kalau termuntah hijau di atas padang itu nanti. Lagipun acara sukaneka yang bagaimana, Jalak belum tahu lagi ketika itu.

Untuk acara sukaneka, para jemputan dibahagikan kepada 4 kumpulan yang terdiri daripada 8 orang. Jalak menyertai kumpulan yang dikepalai oleh Encik Saiful, Consul General Malaysia di Frankfurt.
Photobucket

Photobucket
Sesi penerangan oleh saudari Michelle

Di checkpoint pertama, gegelang getah perlu dipindahkan sehingga sampai ke orang yang ke-6 dalam satu barisan menggunakan lidi yang diletakkan pada mulut. Sememangnya aktiviti ini memerlukan daya kosentrasi yang tinggi! Lihat saja dua orang ahli kumpulan Jalak di bawah ini..
Photobucket

Jalak ditempatkan sebagai orang terakhir untuk mencungkil gegelang getah dari lidi orang di hadapan Jalak, sebelum berlari ke checkpoint di mana seorang lagi ahli sekumpulan Jalak harus mengupas kulit sebiji buah oren.
Photobucket
Aksi mengupas buah oren oleh kumpulan yang lain.

Di checkpoint seterusnya pula, salah seorang daripada ahli kumpulan perlu memakan buah tersebut lalu berlari ke checkpoint yang satu lagi. Encik Saiful memang hebat! Walaupun kumpulan kami agak ketinggalan pada peringkat permulaan, dengan sekali ‘ngap’ sahaja terus beliau berlari ke arah Jalak yang sedang menunggu untuk mengutip gula-gula di dalam tepung pula.
Photobucket
Yang ini anak encik Saiful. Memang tak boleh lah nak challenge ayah dia..

Photobucket
The other group. Don't force yourself bro!

Sebelum acara bermula, Jalak mendapat idea untuk memakai sunglasses sebagai pelindung mata agar tidak dimasuki serbuk tepuk yang berterbangan apabila Jalak meniupnya nanti. Mujurlah Encik Saiful ada memakai sunglasses ketika itu lalu dipinjamkannya kepada Jalak.
Photobucket
Memang menjadi! Sekali sahaja tiup, terus kelihatan 5 biji gula-gula yang perlu dipindahkan ke luar pinggan menggunakan mulut. Dengan dua gigitan sahaja, Jalak berjaya memindahkan kesemua gula-gula tersebut.

Photobucket
Hati-hati, jangan sampai termasuk ke dalam mata!HeHeHe

Di checkpoint terakhir, 3 orang lagi ahli kumpulan harus memindahkan 5 biji belon berisi air ke dalam bekas yang disediakan. Mereka perlu membaling belon-belon tersebut untuk disambut oleh ahli kumpulan yang lain. Walaupun beberapa kali belon tersasar dari tangkapan, tiada belon yang pecah bagi kumpulan Jalak.
Photobucket

Kesudahannya, kumpulan kami berjaya memenangi permainan ini. Hooray hooray !!
Photobucket

Oh ya, sejurus selepas perlawanan tamat, maka bermulalah perang membaling belon sesama sendiri menggunakan belon-belon yang masih ada.
Photobucket
Serangan balas daripada Kak Khaty

Kemenangan ini sememangnya sangat berbaloi memandangkan hadiah yang ditawarkan bukannya calang-calang. Setiap ahli kumpulan Jalak menerima sebuah Picnic Set berlabelkan Sony Ericcson! Memang terbaik!!Jadi lepas ini bolehlah pergi picnic dengan bergayanya :D
Photobucket
Sempat lagi buat demo 'tiupan padu maut'

Photobucket
Bergambar bersama sponsor hadiah ini. (Yang satu-satunya muka tidak ditutup itu). Jalak yang suggest bergambar dengan beliau. Malu-malu pula sebab suami beliau yang sponsor sebenarnya tetapi tidak dapat hadir.

Photobucket
Ini dia juara yang kita cari! The so called 'Old Guys team' Hahaha! Apa yang penting...kerjasama!

Usai acara penyampaian hadiah, Jalak pulang kembali ke rumah Zul untuk beristirehat sebelum bertolak balik ke Siegen pada petang itu juga. Jutaan terima kasih Jalak ucapkan kepada Zul a.k.a Abang Gula-Gula kerana sudi menumpangkan Jalak di rumahnya buat kesekian kalinya (banyak sangat, tak terkira)! Juga kerana sudi menumpangkan Jalak menaiki pengangkutan awam di sekitar Frankfurt secara percuma menggunakan pas bulanannya.

**Kredit foto oleh Zul untuk acara sukaneka dan penyampaian hadiah. Sukar rasanya tulisan ini untuk berbicara tanpa hadirnya gambar-gambar di atas!


Jalak: Tak berkesempatan menonton wayang!

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin