Friday, July 3, 2009

Apa Saja

Semalam Jalak keluar dari reban yang panas ini pergi berjalan-jalan ke Cologne semata-mata untuk menikmati beberapa ketul donut beraneka warna dan perisa. Sebenarnya sudah lama Jalak kepingin untuk memakan donut. Bukannya tiada dijual di kedai berhampiran rumah Jalak ini, cuma mahu mencari yang enak-enak serta variasi yang pelbagai. Sudahnya, Dunkin' Donuts la jawapannya. Terkejut juga apabila Jalak dapat tahu di Jerman ini cuma ada cawangannya di negeri tempat Jalak menetap sekarang ini, Nord-Rhein Westfalen dan juga Berlin. Tidak sukar pula mencari kedai tersebut di Cologne. Ia tereletak berdekatan dengan gedung SportSheck yang Jalak pernah hinggap beberapa kali.

Dari Cologne, Jalak menaiki StrasseBahn ke Bonn untuk mencari jus mangga yang enak lagi pekat! Pertama kali Jalak dapat merasa kesedapannya adalah ketika Jalak menziarahi teman Jalak yang baru menetap di Bonn tidak lama dulu. Mudah sahaja mencari kedai tersebut berbekalkan informasi yang diberikan oleh teman Jalak itu tadi. Dari Bonn Hbf, Jalak menaiki tram No.61 ke arah Coppenhagener Strasse lalu turun berhenti di Rosental. Kedai turki yang menjual jus mangga itu terletak berdekatan dengan perhentian berkenaan. Umit, nama kedainya!

Rezeki Jalak jugalah kerana masih banyak lagi stok jus mangga yang terdapat di dalam peti ais kedai tersebut. Menurut kata teman Jalak, sekiranya stok-stok itu kehabisan, berminggu-minggu jugalah harus ditunggu sebelum stok-stok baru kedapatan. Hot stuffs lah kiranya jus mangga ni. Patut pun sedap! Tambahan pula cuaca sekarang yang agak panas, dapat meneguk jus mangga yang sejuk bagaikan berada di awang-awangan! Apa lagi, tanpa mengambil kira beban yang harus dikendong sampai ke Siegen, Jalak mengaut 10 kotak kesemuanya! Itu pun masih ada lagi stok-stok yang masih berbaki. Teman Jalak itu ada pesan, jangan habiskan. Jadi Jalak tinggalkanlah sedikit untuk dia ;D
Photobucket

Begitulah kisahnya kalau dah terasa sengal duduk di rumah. Apa saja boleh dijadikan alasan untuk ke mana-mana!


Jalak: Terngiang-ngiang lagu KRU, Apa Saja...~

5 comments:

  1. yaAllah bnyk nye..sedapnye bape inggit 1?kirimmmm hihih

    ReplyDelete
  2. oh lupe nak cakap..murah gilerr! Euro 0.99 sekotak!

    ReplyDelete
  3. hehehe...org frankfurt pon dpt merasa jus mangga Koln itu...TQ ye Jalak! Kalau x kak non dok telan air liur je la membayangkan kesedapan jus mangga itu.

    ReplyDelete
  4. oppss.. di suatu summer yg panas.. ku buka peti ais.. terus kunampak jus mangga berkotak2.. maka dgn otomatiknye, ku ambil gelas..glup2.. terus kuminum jus mangga itu..lps minum br terfikir..siapakah pemilik air ini..terlupa nk minta izin..
    hehe dh baca entri ni..so halal ye rusdi.. aku minum air ko skit..dh letak dlm peti ais, mmg xleh tahan la.. :)

    ReplyDelete
  5. biase la kak non, tu complimentary edition je.lepas ni kena pi Bonn beli sendiri la :P
    dylla nanti bulan pose aku letak lagi banyak2 lam peti ais, meleleleh bebb!

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin