Thursday, July 9, 2009

Mentor & Protege

Beriya-iya benar dua orang jejaka dalam video di bawah ini. Lihat saja apa yang berlaku di pertengahan rakaman. Persis seorang Mentor yang sedang mengajar protegenya.
Ingin tahu siapa Mentor, siapa pula protegenya? Layankan saja video ini..



HeHeHe! Sebenarnya ini cubaan kali pertama kami beraksi di hadapan kamera. Pemain gitar pun mengaku sedikit canggung untuk aksi jari-jemarinya dirakamkan. Apatah lagi si pelantun suara. Jika di pentas, wujud istilah stage-freight, ini pula boleh dikatakan sofa-freight barangkali. Mujur muka masing-masing tidak termasuk di dalam frame :P

Sebenarnya Jalak keliru antara versi studio dan juga akustik bagi lagu Sampai Syurga ini. Meskipun lagu ini merupakan lagu siulan Jalak sepanjang masa, namun masih juga tidak boleh lari daripada membaca lirik. Gementar! Bimbang bercampur-baur lirik atas dan bawah! Rupa-rupanya petikan gitar yang Zul mainkan adalah untuk versi akustik manakala lirik yang Jalak rujuk itu adalah untuk versi studio. Untuk versi akustik, sepatutnya Jalak terus masuk ke bridge, bukannya 2nd chorus!Tapi kira hebatlah gitaris ini sebab cepat cover pada permulaan muzik bridge tu. Mantop!!

Tambahan pula rakaman ini dibuat kurang 30 minit sebelum Jalak berkejar ke stesen keretapi untuk pulang ke Siegen. Aduh..macam-macam! Ada lagi cubaan kali ke-2. Boleh lah gamaknya. Gitaris pun sudah memberi thumb up di akhir rakaman.



Sebenarnya fokus utama rakaman ini adalah petikan gitarnya. Jalak cuma menjadi vocal guide sahaja. Tahu tak apa itu vocal guide? Jika seorang komposer ingin memberikan lagu ciptaannya kepada si penyanyi, orang yang menyumbangkan suara asal kepada lagu tersebut dipanggil vocal guide. Kebanyakan vocal guide tidaklah sesedap suara si penyanyi yang ditujukan. Asalkan mengikut melodi dan temponya sahaja. Jadi jika mahu mengkritik, sila tujukan kepada pemain gitar sahaja..HaHaHa!

Oh ya, sebenarnya ada lagi cubaan kali ke-3 versi berdiri, tetapi gagal pada peringkat permulaannya lagi. Kasihan gitaris, tangannya lenguh bermain badminton pada hari sebelumnya. Ditambah pula dengan kekalahan berturut-turut. Lagipun waktu sudah semakin suntuk untuk Jalak berkejar ke stesen keretapi. Tidak mengapa, kita sambung lagi pada lain masa!

Jalak: Siaran langsung Mentor (Akhir) Ahad ini di TV3

2 comments:

  1. wah.. masalahnya, aku bkn tau apa2 psl gitar, cmne nk komen kt gitaris.. hahaha..

    nk komen vocal guide la.. hahaha..

    boleh la.. tempo kene.. cuma note ada kekeliruan skit.. mcm kecelaruan identiti.. hahaha..

    oh.. jeles tgk baju istanbul!!

    ReplyDelete
  2. tempo tu kene tang mana..dinding?bumbung?lantai? im soriii

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin