Saturday, January 16, 2010

Inspirasi

Semalam merupakan hari yang paling bersejarah buat sahabat Jalak yang bernama Oskar apabila beliau telah dinobatkan dengan gelaran Dr. Ing. selepas 4 tahun berjuang mengharungi liku-liku hidup sebagai pelajar PhD di bumi Jerman ini. Satu sesi VIVA telah berlangsung dengan jayanya semalam di Ruhr Universitat Bochum dan Jalak turut mengambil kesempatan untuk meraikan kejayaan Oskar bersama-sama rakan-rakan yang lain. Sayang sekali Jalak tidak berkesempatan untuk menyertai sesi presentation atas kelewatan yang tidak dapat dielakkan :(

Sebenarnya Jalak berasa amat teruja untuk menghadiri majlis sebegini kerana seumur hidup Jalak, belum pernah lagi menghadiri sesi VIVA, bukan sahaja di Jerman, malah di Malaysia sekalipun. Memikirkan bahawa mungkin suatu hari nanti Jalak akan berada juga di tempat Oskar (InsyaAllah..doa-doakan!), bagus juga jika Jalak dapat menimba serba sedikit pengalaman. Namun, bukan rezeki Jalak nampaknya kali ini. Setiba sahaja Jalak di bilik seminar yang telah ditetapkan, sesi presentation baru sahaja habis lalu disambung pula dengan sesi private antara Oskar dan external examiners yang hadir. Jalak serta yang lain-lain cuma tunggu di luar sahaja.
Photobucket
Bermain di ruang rehat tingkat bawah untuk mengelakkan kebisingan yang bisa mengganggu sesi penilaian yang sedang dilakukan.

Photobucket
Menu untuk para tetamu yang hadir.

Tidak lama selepas itu, kelibat Oskar pun kelihatan di luar bilik seminar. Sesi beliau bersama external examiners baru saja tamat. Oskar kelihatan berdebar-debar ketika menanti keputusan yang akan diumumkan tidak lama selepas itu. Huhh...kalau Jalak pun cuak dowh!!
Photobucket
Penilaian oleh external examiners sedang berlangsung di dalam. Anak-anak dah tak sabar bagi bunga ;)

Akhirnya masa yang dinanti-nantikan telah pun tiba. External examiners yang terlibat sudah habis membuat penilaian dan dengan senang hatinya mengumumkan gelaran Dr. Ing. kepada Oskar! TAHNIAH!!
Photobucket
Simple sangat pengumumannya. Tak sempat nak rakam huh~

Sesuatu yang menarik untuk dikongsi tentang upacara graduation pelajar-pelajar PhD di Jerman secara amnya, mereka akan dipakaikan Doktorhut yang dibuat khas oleh rakan-rakan seperjuangan yang lain, atas inisiatif mereka sendiri. Doktorhut tersebut direka mengikut personaliti dan latar belakang si empunya badan. Terdapat juga simbolik di sebalik design yang dibuat. Bagi Jalak ini merupakan sesuatu yang begitu unik dan tidak boleh didapati di negara lain. Kalau nak merasa pakai topi ini, mari ramai-ramai kita buat PhD di Jerman. Ayuh!
Photobucket
Saat yang ditunggu-tunggu! Terpancar cahaya kegembiraan bercampur terharu pada wajah Oskar ketika ini :D

Di sini Jalak sempat juga merakan video semasa sesi penyarungan doktorhut. Pemotongan 'rambut'itu sebenarnya simbolik kepada pengisytiharan seorang Jedi yang baru..Huhu macam-macam! Hanya Oskar dan reserach groupnya saja yang tahu..


Photobucket
"Behind a successful man there is a woman"

Photobucket
Tak lupa..ambil berkat! :)

Terima kasih kepada Oskar dan Kak Mazyan kerana sudi menjemput Jalak ke majlis bersejarah ini. Juga sekalung TAHNIAH diucapkan kepada Dr. Ing. Oskar Hasdinor Hassan atas penganugerahan serta 'mandat' yang diberikan! Selamat berangkat ke tanahair untuk menabur jasa dan bakti kepada AGAMA, BANGSA dan NEGARA!

Jalak: Peroleh semangat yang baru..

7 comments:

  1. Tahniah buat Dr Ing. Oskar dan famliy...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah....
    pembakar semangat tuk sume nih... =)

    ReplyDelete
  3. Behind a successful man there is a woman"

    So nanti bila sambung Phd, jgn lupa bawa MEM eh?

    ReplyDelete
  4. ;p..mungkin tu la hikmahnya utem x kasi sambung je trus phd kat sini

    ReplyDelete
  5. tahniah utk abg oskar..jauhnya lagi dari langkah dia..tak sabar rasa..hehe.

    ReplyDelete
  6. lex mad..hang muda lagi.tapi kalo dah x sabar sgt, kasi abis cepat ler degree tuh dulu..

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin