Sunday, May 17, 2009

Bencinta Bencinta Bengang

Tidak dinafikan, lagu Bencinta merupakan lagu kegemaran Jalak untuk tahun ini (setakat ini!). Siapa lagi si pelantun lagu tersebut kalau bukan Faizal Tahir. Disebabkan ini merupakan single terbaru beliau, setakat ini baru dua kali F.T memperdengarkannya kepada khalayak secara live; pertama ketika ABPBH 2008 bulan lalu dan terbaru ketika pencalonan lagu tersebut dalam Muzik Muzik pada minggu lepas. Jujur Jalak katakan, Jalak lebih gemarkan persembahan beliau di pentas Muzik Muzik kerana F.T betul-betul menyanyi seperti versi studio.

Kebetulan pula pada malam kemuncak konsert akhir AF7 malam tadi, Akim yang mendapat tempat ke-3 turut memperdendangkan lagu yang sama mengikut style dan arrangement yang tersendiri. Jadi di sini Jalak ingin berkongsi dua buah video bagi sebuah lagu yang sama oleh DUA orang penyanyi; seorang yang masih lagi amatur manakala seorang lagi sudah meraih pelbagai anugerah di arena persada seni suara.


Persembahan yang kreatif dari segi kareografi serta berapi-api (bak kata Edrie Hashim). Penuh drama serta klimaks pada minit ke 3:18. Walaubagaimanapun key pada hujung chorus diturunkan sedikit. Well, mana boleh caras vokal F.T yang hebat itu!


Persembahan yang biasa dari segi stage performance (baru peringkat pencalonan je kan) tapi puas la dengar FT nyanyi sebiji macam studio version. Terbaik!!

Dalam pada itu, antara lagu-lagu baru yang pertama kali didendangkan pada malam tadi, Jalak paling tertarik dengan lagu baru Akim yang berjudul BENGANG. Apa-apa saja lah tajuknya, jangan BANGANG sudah! Honestly 1st time dengar memang menarik dan easy listening. Paling penting yang Jalak perasan lah, genre lagu Bengang ni ala2 muzik Faizal Tahir. Mungkin sebab Jalak sering mendengar lagu-lagu dari album Aku.Muzik.Kamu tapi itu lah persepsi jujur daripada Jalak. Kalau tak percaya, cuba dengar betul-betul lagu ini.

Cara nyanyian pun macam F.T jugak! Anyway, tidak dinafikan cepat benar lagu ini menangkap ke halwa telinga. Tidak mustahil bakal menjadi siulan anak muda masa kini.

Anyway, tahniah diucapkan kepada Hafiz yang baru sahaja dinobatkan sebagai Juara AF7. Persembahan Hafiz malam tadi biasa-biasa saja tetapi pengundi-pengundi mengambil kira persembahan beliau yang konsisten minggu ke minggu. He deserved it!

Alang-alang bercakap pasal AF7 ini juga, Jalak ingin berkongsi KEBATILAN yang telah berlaku menjelang konsert akhir. Patutkah ASTRO meresetkan undian-undian pelajar selepas tamat konsert ke-9 untuk memberi 'keadilan' kepada seorang pelajar yang diserap masuk untuk beraksi di konsert akhir?? Kebiasaannya jika tiada penyingkiran (seperti konsert ke-9), undian akan dibawa ke minggu seterusnya. Jadi apa gunanya undian berpukal-pukal oleh para pengundi yang mengundi sepanjang minggu ke-9 dengan harapan untuk melayakkan peserta kegemaran mereka melangkah ke final? AFMASUK itu sahaja sudah tidak adil bagi peserta-peserta yang masih di dalam akademi, inikan pula isu mereset undi ini. Aduh kasihan....

Jalak: Layan melalui Youtube..hebaaat!

2 comments:

Blog Widget by LinkWithin