Friday, August 28, 2009

Kenangan Terindah Bulan Ramadan

Note: Entri ini ditulis pada 7 Oktober 2006. Maaf kerana ketika itu masih menggunakan bahasa 'orang muda-muda'


Sg. Tapah, Ipoh

Could not recall anything sebab masa tu still budak kecik lagi..apa yang aku tau aku tak puasa la hehe



Kuarters RISDA, Padang Rengas


Start bermastautin kat sini sejak zaman tadika lagi. Bila dah duduk kat kuarters nie, semangat kejiranan sangatlah tinggi. Ramai kengkawan sepermainan lak tu. Bila tiba bulan puasa, masing2 tak lokek bertukar2 juadah berbuka. Walaupon dalam quantity yang tak banyak at least dapat la gak merasa apa yang jiran2 seblah nikmati semasa berbuka. Favourite aku ialah nasi goring Paktam seblah umah aku. Sedap yang amat..giler kentang!

Tarawikh surau tak sampai 100 meter jalan kaki je. Tapi maklumlah zaman budak2 nie..pegi tarawikh sekadar nak memeriahkan suasana je. Maklumlah belom akil baligh lagi time tu hehe. Sebab ada moreh la yang suke sangat tu agaknya. Malam2 ramadhan very happening. Masa tu mercun2 especially paling glemer mercun papan mudah didapati di mana2. tapi kalo rase nak bakar mercun kena la main jauh2 skit kang tak pasal2 je kena marah. Slalu kitorang main kat taman. Ada gak yang budak2 skolah menengah tahap otai main meriam tanah kat ladang getah belakang umah..giler kentang!Power tak ingat..

Satu lagi permainan tak leh lupa dan unik ialah bakar ‘bintang’. Taktau la sapa2 yang familiar ngan menda alah ni tapi basically ‘Bintang’ ni diperbuat dari kertas surat khabar lama je.Surat khabar hari ni pon bley hehe. Kan paper tu ada 4 bucu, so cantumkan kesemuanya cucuk ngan lidi jadilah ‘bintang’ pastu bakar 4 penjuru serentak pastu naiklah ia terbang ke udara. Kira canggih la ala2 hikmat api terbang gitu. Tiap kali malam raya ada takbir rumah ke rumah tapi rumah aku tak pernah orang datang sebab memang tiap2 tahun kitorang sekeluarga dah balik kampong masa tu.



Soksek 1995-1999


Berpuasa kat asrama ni pon seronok gak.Walaupon time bulan puasa tiap2 minggu dibenarkan pulang bermalam tapi aku tak la balik tiap2 minggu. Kalau dah rase muak lauk masak dalam kawah baru la rindu nak balik umah. Sepanjang bulan Ramadhan, sekolah abis awal pukul 1.10 petang. Semua diwajibkan terus ke masjid (takleh singgah2 balik dorm) sebab ada kuliah Zuhur. Tapi paham2 la time2 macam ni ramai la yang terlebih kusyuk sampai baik punya lentok tak ingat dunia. Buka puasa lak of course la mana lagi kalau bukan dewan makan. Pukul 6.30 dah kena turun maklumlah kena beratur. Pastu nak pilih ayam beso2 lak. Kalo lambat, jangan la harap nak dapat kecuali kalau dah kawtim ngan makcik dewan makan suh reserve awal2 hehe tulah untungnya jadik ahli biro dewan makan.

Lepas berbuka semua wajib ke masjid bertarawikh secara jemaah. Time tarawikh ni ustaz gilir2 jadi imam. Kalau kena tang ustaz Mahmud..lama la skit nak abis hehe. Maklumlah lain ustaz lain bacaan lagunya. Students buat 8 rakaat je sebab ada prep malam. Lepas prep malam ada moreh kat dewan makan tapi kalo tak kenyang lagi tepaksa la beli burger Pak Ya. Kalau bab2 fly ni aku tak biasa buat. Aku rasa batch aku la first time paper SPM time bulan puasa. Tak silap aku satu paper je kot..entah la tak brapa nak ingat.



Kg. Talang, Kuala Kangsar


Kat Kg. Talang ni aje aku pernah tinggal 3 rumah yang berbeza. Maknanya 2 kali la pindah umah tapi still kat area yang sama. Bulan Ramadhan aku yang paling terisi ialah masa lepas abis spm tu. Aku ikut abah aku join tadarus kat Masjid Kg Talang. Dapat la kenal ramai orang2 kampung situ. Nak pulak ex-student SBP perghh..orang pandang tinggi tu. Ingat lagi sorang atuk ni (bukan datuk K) baik sangat ngan aku. Slalu je amik berat pasal aku. Lepas majlis khatam sebelom nak raya tu ada la dia hadiahkan baju batik ada lagi aku simpan tapi tak pernah pakai. Sikit je la kenangan aku berpuasa kat sini sebab tak lama lepas tu dah dapat offer masuk UIA and family aku lak pindah ke N9. Apa2 pon paling tak lupa kalau kat Kuala Kangsar ni malam 7 likur dia meriah ngan ‘panjut’ berwarna warni beraneka bentuk. Nilah trademark KK yang takde kat tempat lain rasenye.


UIA 2000-2006

6 tahun belajar kat UIA..masa yang sangat panjang. Jadinya paling banyak la kenangan berpuasa masa kat UIA ni. Paling best berbuka ngan kawan2 la. Ala2 orang bujang gitu..walopun dok kat hostel. Kalau nak save budget untuk hari raya, rajin2 la berbuka kat masjid hehe. Tapi kena datang awal la skit takut kehabisan stok. Tapi kalau weekend tu berlebih2an la plak sampai bleh bawak balik hostel tapau untuk sahur. Selain tu slalu la gak ada Ifthar jamaie anjuran society macam enginius, pkpim, anak2 negeri dan paling meriah camne ntah leh tersesat join ifthar GPMS kat umah MB selangor. Selain masjid uia, pernah gak pegi masjid wilayah kat jalan duta berbuka kat sana. Ramai la gak budak2 uia buat port kat situ.

Aku ni jenis tak bangun sahur. Malam before tidur makan siap2 so no wonder la bertambah ‘sihat’ bulan puase sekalipon. Ada gak tahun2 yang final exam jatuh time bulan puasa. Kalau petang esoknya ada paper, stay up la sampai pagi so dapat la gak merasa bersahur tapi bukan la bangun sahur dalam erti kata yang sebenar. Kalau buat study group lak pernah gak la berlarutan sampai wkatu berbuka. So dapat la berbuka sama2 kat kulliyyah. Lagi tragis nak abiskan final exam before raya punya pasal, ada yang kena paper waktu malam. Memang dasatt..nasib baik tak kena kat kepala aku.

Satu lagi kalau semester tu jatuhnya bulan puasa, masa register online subject tu kalo leh sedaya upaya elakkan amik class pukul 5. So boleh la jalan2 pegi paso ramadhan. Selain paso ramadhan kat dalam UIA, ade gak pegi paso kat wangsa maju, taman melawati, greenwood, Sri gombak tak lupa jugak Sg Pusu kalau dah terdesak hehe. Pastu kena la alert ngan info kat masjid uia sebab taknak terlepas hari memasak bubur lambok. Part ni aku slalu je miss al maklumlah asyik naik motor je tak lalu pon kat masjid. Member2 yang dah amik buat dek je tak sms ciss2..


Present - Kg Kondok, Nilai

Walopun dah lebih 3 tahun dok Nilai, tahun ni lah dapat merasa berpuasa sepenuhnya sebagai orang nogori. Nak pulak first time berpuasa di alam pekerjaan. Kalau dah keje nie, puasa rasa macam kejap je maklumlah banyak benda yang kena buat. Tapi alhamdulillah la time puasa ni tak pernah lagi balik malam. Kira dapat la berbuka kat umah. So far takde la kena berbuka kat kilang lagi. Make sure before 6.30 tu mesti dah bertolak balik ke umah sampai umah dalam pukul 7 juadah semua dah siap terhidang. Ni la untung duduk umah. Kalau hidup membujang tu sure terkial2 gak la kot.

Sebenarnya bulan puasa ni staff Muslim dibenarkan balik seawal 4.45 petang. Tapi aku tak pernah lagi balik seawal itu. Itu yang kata puasa macam kejap je sebab rasa masa tu singkat sangat. Malam dalam pukul 11 aku dah light off sebab mata dah penat. But before that makan dulu apa yang patut sebab kitorang satu family tak sahur. Iyelah dah 3 orang je ahlinya termasuk aku. Bila dah keje bercampur ngan orang nogori ni baru lah tahu pasal Hari Mantai yang orang N9 sambut pada 30 Syaaban. Kalau kat K. Pilah tu paling meriah. Merata tepi jalan orang jual daging untuk dimakan dengan lemang. Macam nak raya la gak.

Actually memang tiap2 tahun uwan aku sambut perayaan ni tapi baru ni je aku tahu pasal Hari Mantai ni. Nak2 pulak this year Hari Mantai jatuh pada hari Sabtu, aku pon tak kerja so dapat la involve gotong royong bakar lemang, masak rendang ngan sup tulang. Kali ni buat kat ‘challet’ seblah umah je. Sedang elok cuaca masak lemang tiba hujan pulak. Cepat2 la selamatkan apa yang patut. Rendang sambung masak kat dapur. Lemang lak dah bolek dikatakan masak cuba santan belom cukup kering tapi still boleh dimakan. Lepastu ujan dah reda, sambung letak balik lemang kat bara sampai la ngam2 masak. Petang tu ada la skit upacara doa selamat.

Hmm..gitulah rentetan pengalaman berpuasa dari kecik sampei la ke beso. Dan tahun ni lak aku dah pikir nak bayar zakat..selama ni abah yang tanggung. Pastu kena mula siap2kan duit raya untuk bagi kat mak abah n sedara mara..boleh jadik tahun ni aku dah tak dapat duit raya uwaaaaaaaa…


Jalak: So far, till last year masih lagi dapat duit raya daripada kedua-dua abang, dapat la pulang modal duit untuk beri pada budak-budak kecil :)

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin