Friday, August 7, 2009

Seriau

Bertambah seriau Jalak selepas membaca perutusan daripada Pejabat Penasihat Pendidikan & Latihan (PPPL) di Frankfurt tentang kebarangkalian gelombang kedua wabak H1N1 yang bakal berlaku dalam tempoh masa terdekat. Ditambah pula dengan rentetan kes kematian hari demi hari yang terpapar di dada akhbar serta penutupan beberapa buah sekolah dan IPT di Malaysia. Terbaru, sekolah lama (Soksek) dan tempat bekerja Jalak (UTeM) khabarnya sudah pun ditutup buat sementara waktu.

Itu di Malaysia. Jalak yang berada di Jerman ini pula sudah agak keberatan untuk ke gymnasium memikirkan risiko jangkitan yang boleh berlaku. Maklumlah, kesemua perkakas senaman di sana turut dikongsiguna oleh pengunjung yang semestinya Jalak tidak kenali. Kali terakhir Jalak ke sana adalah pada Rabu lepas. Selepas itu barulah Jalak terfikir tentang perkara ini.

Sekarang ini walaupun cuaca sangat baik untuk bersenam (mudah berpeluh), Jalak seriau untuk ke gym lagi. Namun bila terfikirkan yuran bulanan yang sudah dibayar, dan akan terus dibayar sehingga Mac tahun depan, apa sebenarnya yang Jalak harus lakukan? Buat masa ini Jalak masih buntu. Mungkin dalam masa terdekat ini Jalak perlu beranikan diri bertanya pada orang yang menjaga di kaunter berkenaan. Adakah mereka melakukan sesuatu sebagai precaution untuk menjaga kebajikan dan kesihatan pelanggan-pelanggan mereka? (Kena susun ayat dalam bahasa Jerman, inilah kekangannya!).
Harapnya begitulah. Jika sebuah sekolah (di Malaysian) pon boleh ditutup, inikan pula gym yang sekangkang kera itu? Fasal yuran (duit), belakang kira..


Jalak: Bukan prejudis tetapi berjaga-jaga!

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin