Tuesday, October 27, 2009

Kejutan?

Secara rasionalnya, bukan mudah sebenarnya untuk membuat kejutan kepada orang lain. Kejutan yang Jalak maksudkan adalah kejutan sambutan harijadi. Apalah ertinya sebuah kejutan andai kita terlalu berahsia sehinggakan tuan punya badan yang ingin dikejutkan itu tidak hadir ke majlis tersebut atas sebab-sebab peribadi?

Jumaat lepas merupakan hari lahir seorang sahabat Jalak yang bernama Paan. Kebetulan pula pada hari itu, rombongan kecil dari Frankurt bercadang untuk bermalam di Siegen bersempena dengan lawatan mereka ke beberapa buah bandar yang berhampiran. Orang yang mula-mula mencetuskan idea tentang kejutan harijadi ini adalah Zul. Yang pastinya, perkara ini mesti dirahsiakan dari pengetahuan tuan punya harijadi.

Photobucket

Malangnya sehari sebelum itu, Paan memberitahu bahawa beliau tidak dapat turut serta menyertai rombongan dari Frankfurt ke Siegen pada hari Jumaat, sebaliknya pada hari Sabtu, iaitu keesokan harinya. Memandangkan bahan-bahan untuk membuat kek sudahpun dibeli oleh Didie, Jalak terpaksa memberi hints kepada Paan seolah-olah akan berlangsungnya 'sesuatu' pada hari Jumaat sempena dengan harijadinya. Ternyata pendekatan tersebut begitu berkesan lalu berjaya mendorong beliau untuk berubah fikiran. Jadinya tiada lagi kejutan!

Photobucket
Walaupun tiada lagi elemen kejutan, kadang-kala sebagai manusia biasa kita tidak boleh terlepas dari berasa terharu atas apa yang telah dilakukan oleh orang di sekeliling kita, yakni teman-teman yang benar-benar menghargai kita sebagai seorang insan yang bergelar sahabat. Jalak yakin serta dapat merasai apa yang berlegar di kotak fikiran Paan tatkala orang di sekelilingnya beramai-ramai menyanyikan lagu standard harijadi. Mungkin ramai yang berpendapat, situasi sebegini lebih sinonim dengan kanak-kanak namun sebagai orang dewasa yang sudah mengenal erti sebenar sebuah persahabatan, kesan yang ditinggalkan lebih mendalam..percayalah!
Photobucket

Photobucket
Siegeners & Frankfurters yang hadir..

Sekarang terpulanglah pada anda semua bagaimana caranya mahu membuat sesuatu kejutan. Samada terlalu berahsia sehingga anda sendiri yang 'terkejut' di akhir cerita atau membenarkan sedikit ruang kepada kejutan itu untuk diuar-uarkan dengan kadar yang seminimum mungkin! Susah, bukan?

Foto belas ihsan oleh Zulfadli Mohamad

Jalak: Tahniah buat Matt & Liza atas kelahiran cahaya mata sulong mereka pada Sabtu lepas!

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin