Friday, October 9, 2009

Umpan Jinak Di Air Tenang

Pada hujung minggu lepas abang Sandy mengajak Jalak ke kebun untuk memancing ikan di kolamnya. Kami ke sana agak lewat. Sekitar jam 11 pagi. Matahari pun sudah hampir tegak di atas kepala. Memikirkan hari itu adalah kali terakhir Jalak dapat memancing di kolam tersebut, Jalak turuti sahaja. Hujung minggu ini pula sudah sarat dengan undangan rumah terbuka sebelum berangkat pulang ke bumi Hitler.

Abang Sandy cakap Jalak ada bakat terpendam. Mungkin juga kerana tak sampai beberapa minit tali joran dicampak ke dalam air, umpan Jalak terus disambar! Nah..boleh tahan jugalah besarnya. Boleh digoreng lalu mendapat isinya.
Photobucket
Ikan keli pertama untuk hari ini..

Huhu. Tercabar abang Sandy dibuatnya. Tak lama lepas itu, umpan dia pula yang menjadi. Namun ikan Jalak masih lagi lebih besar HaHaHa! Aduh, panas terik yang amat pada hari itu. Ikan-ikan pula seolah tidak berminat dengan cengkerik yang menjadi umpan. Menurut abang, waktu tengahari ikan-ikan menjadi sangat malas kerana mereka sudah kekenyangan memakan lumut-lumut yang terdapat di sekitar kolam.

Tunggu punya tunggu, sampai payung Jalak pun ditiup angin jatuh ke dalam kolam. HAHAHA! Abang mensasarkan untuk kami berdua mendapat 5 ekor ikan untuk hari ini. Setelah penat berusaha akhirnya kami berjaya mencapai matlamat yang ditetapkan. Jalak mendapat 2 ekor, manakala abang Sandy mendapat 3 ekor. Hmm, kalau tidak, boleh cair Jalak dibuatnya bertenggek lama-lama di bawah terik matahari! Sudahlah reaksi Jalak ketika mata kail disentap ikan menjadi bahan ketawa abang dan juga mak Jalak. Ermm, Jalak rasa Jalak kena kurangkan sikit tabiat 'terkejut' dengan riak muka yang over ini.
Photobucket
Air tenang jangan disangka tiada ikan..


Jalak: Puas menonton filem Papadom siang tadi. Filem Terbaik lah katakan...

2 comments:

Blog Widget by LinkWithin