Monday, October 19, 2009

Sambil Menyelam Minum Air

Beberapa hari sebelum pulang ke Jerman, Jalak telah dikhabarkan oleh pihak Gulf Air tentang pembatalan penerbangan dari Bahrain ke Frankfurt. Dengan secara automatiknya penerbangan Jalak telah ditunda pada keesokan harinya. Durasi transit di Bahrain tidaklah sepenuhnya 1 hari yakni bersamaan 24 jam, cuma 12 jam sahaja. Namun itu sudah cukup bagi melayakkan Jalak untuk menginap di sebuah hotel bernama Al-Safir, sepenuhnya di bawah tanggungan pihak Gulf Air.

Sejujurnya Jalak tidak merancang langsung untuk keluar bersiar-siar ke bandar Manama, ibu kota Bahrain kerana memikirkan lokasi hotel tersebut yang mungkin terletak di dalam kawasan Airport. Ternyata jangkaan Jalak meleset sama sekali! Perjalanan dari Airport ke hotel mengambil masa kurang lebih 20 minit. Mujurlah pengangkutan ke hotel disediakan percuma oleh pihak hotel. Namun hampir sejam jugalah Jalak menunggu van hotel untuk sampai menjemput Jalak di Airport. Traffic jam katanya..

Tanpa menghiraukan badan yang agak letih selepas berjam-jam di dalam flight, Jalak gagahkan juga diri untuk mendapatkan teksi untuk ke pusat bandar Manama melalui pertolongan oleh pihak hotel. Jika difikirkan, entah bila lagi dapat peluang untuk menjejakkan kaki ke negara Bahrain ini. Jalak meminta pemandu teksi tersebut untuk membawa Jalak ke Bab Al-Bahrain seperti yang disarankan oleh receptionist hotel. Tambangnya murah sahaja, hanya 5.00 Bahrain Dinar (BD). Tetapi mengenangkan sekeping nota RM50 bersamaan dengan 5.60 BD, mahal jugalah tambang teksi itu! Tambang itu dikira melalui meter yang tertera di dashboard pemandu. Tiada kompromi..

Sepanjang perjalanan menaiki teksi, Jalak sempat snapped beberapa keping gambar dari dalam kereta.
Photobucket
Al Fateh Grand Mosque

Photobucket
Erm, bangunan ini benar-benar membuat Jalak teruja untuk explore dengan lebih dekat usai turun dari teksi nanti..

Seperti yang dijanjikan, Jalak telah diturunkan di Bab Al-Bahrain. Sekilas pandang persis berada di Pasar Seni KL. Sekitar kawasan ini terdapat deretan kedai yang menjual pelbagai jenis barangan juga makanan. Namun tidak pula Jalak hadap akan semua itu memikirkan nilai matawang BD yang sangat tinggi! Tambahan pula dinner turut disediakan oleh pihak hotel. Simpan sajalah wang dan perut jawapnya..
Photobucket
Bab Al-Bahrain

Tidak lama berjalan di sekitar Bab al-Bahrain, azan Maghrib berkumandang. Malam sudah menjelma. Sebenarnya Jalak cukup fobia untuk berjalan seorang diri pada waktu malam apatah lagi di tempat yang baru Jalak kunjungi. Akan tetapi disebabkan nafsu yang membuak-buak untuk melihat sendiri dari jarak dekat, menara berkembar yang kelihatan dari dalam teksi sebentar tadi, Jalak beranikan diri berjalan kaki. Mujurlah menara itu sudah boleh kelihatan dari pandangan jauh, maka mudahlah bagi Jalak untuk menyusuri jalan untuk sampai ke menara tersebut.
Photobucket
Makin hampir ke destinasi. Namun ini adalah dari pandangan belakang..

Photobucket
Akhirnya berjaya sampai betul-betul di hadapan menara berkembar berkincir angin ini yang turut dikenali sebagai Bahrain World Trade Centre

Photobucket
Terpaksa melintas jalan utama yang sangat sibuk dengan kenderaan untuk sampai ke sebuah dataran luas berhampiran laut untuk mendapatkan angle seperti ini..fuhh~

Alhamdulillah tiada perkara yang tidak diingini berlaku sepanjang rondaan Jalak di sekitar bandar pada waktu malam. Mungkin juga disebabkan rakyatnya kaya-raya, jadi tiadalah kes ragut atau yang sumpama dengannya.

Pada malam tersebut, dinner buffet di hotel pula betemakan seafood. Lapar..memang Jalak tersangat lapar! Kenyang juga akhirnya..Alhamdulillah~

Photobucket
Bahrain: Kingdom of the Two Seas

Jalak: Sambil menyelam minum air tapi jangan sampai tersedak!

4 comments:

  1. wah, syoknya kalau flight delay camni...dpt jalan2, dpt tido hotel n mkn free lagi...

    ReplyDelete
  2. huh..best best! best lagi kot kalo flight dari kl yang cancel hehehe

    ReplyDelete
  3. besh gile.. tp kalau ada kawan lagi besh.. sonok lah dpt byk pengalaman ginih...:D

    ReplyDelete
  4. tu la..sorang2 x dapek nak amik gambo sendiri, nak kecek arak pulok x panda..

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin