Saturday, October 31, 2009

Orang Baru

Semalam Jalak sempat mencuri masa untuk ke Majlis Cukur Jambul cahaya mata pertama kepada Matt, kenalan lama Jalak semasa belajar di Soksek dulu, serta isterinya Liza. Biarpun kediaman mereka terletak di Frankurt, Jalak tidak dapat menolak peluang kali kedua untuk menghadiri majlis sebegini di Jerman. Peluang pertama dahulu iaitu majlis cukur jambul untuk Irfan dan Mariah, anak kepada kenalan Jalak di Aachen, Jalak tidak berksempatan untuk hadir kerana baru sahaja pulang dari Manchester pada ketika itu.

Majlis kali ini berlangsung dengan suasana yang cukup simple, maklumlah bayi yang bernama Liya Raihany Binti Mohd Razif ini baru sahaja berusia 7 hari! Tambahan pula ia hanyalah sebuah majlis mencukur jambul. Jalak ada terbaca, sekiranya majlis itu diadakan sekali dengan majlis akikah, barulah perlu diadakan jamuan. Oh ya, lebih menarik lagi, namanya turut diumumkan kepada jemaah yang hadir pada hari tersebut sebelum bacaan Yaasin dimulakan.

Sedikit renungan untuk dikongso bersama,
Rasulullah S.A.W. pernah bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)

Photobucket
Liya diberi minum air zam zam oleh kedua-dua orang tuanya..

Usai majlis membaca surah Yaasin beramai-ramai, jemaah yang hadir diberi peluang untuk menyertai upacara cukur jambul. Boleh dikatakan yang mencukur kesemuanya muda-muda belia belaka. Bukan senang untuk mendapat peluang sebegini di sini. Jika di Malaysia, sudah tentu upacara ini dipelopori oleh warga tua, seperti kebiasaannya.
Photobucket
Lebat rambut Liya ni, jealous uncle!

Terima kasih kepada Matt & Liza di atas undangan ke majlis ini. Dapat juga Jalak peluang untuk menggendong bayi sekecil ini. Sangat kekok juga sebenarnya kerana tidak biasa. Tambahan pula anak orang lain, baru lahir lagi. Mujurlah ada yang sudi memberi tunjuk ajar. Bila lagi mahu mencuba? InsyaAllah jika sudah ada anak sendiri nanti, bukan masanya lagi untuk mencuba!
Photobucket
Kekok!

Kesempatan ini Jalak ingin mengucapkan sekalung tahniah buat Matt & Liza atas kelahiran permata yang ditunggu-tunggu selama ini. Semoga Liya Raihani menjadi seorang anak yang solehah dan sentiasa mendatangkan keharuman ke dalam kehidupan kedua orang tuanya, seperti maksud yang tertulis di sebalik namanya yang sungguh indah itu.

Kredit Foto: Zulfadli

Jalak: Suka pada kanak-kanak..

2 comments:

Blog Widget by LinkWithin