Tuesday, June 9, 2009

Rehlah Kubra: Selamat Tinggal Mesir !

Melangkahkan kaki keluar dari Malaysia Hall Abbasiyah pada jam 7.30 pagi. Ustaz Li sudah sedia menunggu di bawah bersama Proton Personanya selaku kenderaan rasmi sepanjang 10 hari Jalak mengelilingi tanah Mesir ini.
Photobucket

Keadaan trafik menuju ke Airport agak lancar memandangkan hari Jumaat merupakan hari cuti di sini. Ustaz Li menghantar Jalak terus ke Terminal 3 seperti yang tercatit pada dokumen perjalanan yang diberikan oleh EgyptAir sedari awal lagi. Malangnya, selepas bertanya kepada staf yang bertugas di kaunter pertanyaan di sana, kaunter check-in sebenarnya adalah di Terminal 1. Jalak ada menunjukkan kepada perempuan Arab itu dokumen perjalanan yang berada di tangan namun dengan selembanya dia menyuruh Jalak menaiki shuttle bus sahaja menuju ke Terminal 1. Hilang akal ke apa?! Dengan barang-barang yang berkilo-kilo ini, mobiliti pun agak terhad. Mujur Ustaz Li masih berada di kawasan parking selepas Jalak cuba untuk menghubunginya lalu dihantarnya Jalak ke Terminal 1 yang agak jauh juga lokasinya dari Terminal 3. Katanya, dia sudah biasa dengan situasi begini maka sebab itulah dia standby sahaja sekiranya kes-kes sebegini berlaku.

Jalak tiba masuk ke Terminal 1 tepat jam 8.30 pagi. Kapal terbang bakal berlepas pada jam 10.35 pagi. Oh, masih awal. Selepas mengharungi beberapa prosedur biasa, Jalak akhirnya tiba di boarding gate hanya pada jam 10.00 pagi! Huh, tertekan betul dengan sistem di airport ini. Shuttle bus dari gate menuju ke kapal terbang baru sahaja berlepas. Aduh! Jalak terpaksa menunggu bas yang seterusnya. Akhirnya Jalak selamat duduk di kerusi penumpang pesawat beberapa minit sebelum berlepas. Fuhh..

Menariknya, mereka tidak berkira tentang kuantiti luggage yang dibenarkan. Rasa menyesal pulak tak shopping lebih banyak. Anyway, terima kasih EgyptAir!

Akibat keletihan, Jalak tertidur sebentar ketika pesawat sedang take off. Sedar-sedar rupanya Jalak sudah berada berhampiran ruang udara. Mujurlah masih sempat lagi menikmati pemandangan sungai Nil dari atas, kalau tidak sia-sia sahaja dapat duduk di seat tepi tingkap!
Photobucket

Perjalanan memakan masa kurang lebih 4 jam 20 minit. Sambil dihidangkan dengan makanan halal, Jalak meluangkan masa menonton filem Transporter 3, satu-satunya filem yang ditayangkan sepanjang tempoh penerbangan LOL.
Photobucket

Sebelum mendarat di Dusseldorf, Jalak agak terperanjat apabila pramugari mengumumkan suhu di luar 13 darjah Celsius! Jalak fikir di sini sudah musim panas rupa-rupanya tidak. Merasalah perubahan suhu dari 39 ke 13 darjah Celsius! Besar juga tu julat perbezaannya. Sementara menunggu keretapi ke Siegen, Jalak sempat menikmati Chocoholic daripada Haagen Dazs. Kerap sangat makan aiskrim di Mesir, tiba-tiba tekak meragam mahu dibasahi dengan aiskrim lagi.
Photobucket

Alhamdulillah, Jalak selamat tiba di rumah sekitar jam 6.00 petang. Jalak nak ambil kesempatan untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada Suhaib dan klik-kliknya, Huzir, Syakir dan Basid kerana sudi meluangkan masa menemani Jalak ke tempat-tempat yang Jalak kunjungi selama berada di sana. Juga kepada Jusoh dan Kubid kerana sudi menumpangkan bilik di Malaysia Hall dan kadang-kadang bagi makan free di kafetaria :D Hanya Allah sahaja bisa membalas jasa antum semua. Syukran Jazeelan!

Akhir sekali, kepada pemandu sepenuh masa Jalak, Ustaz Li yang berperanan bukan sahaja sebagai pemandu berhemah, malah lebih daripada itu terutamanya dalam memberikan input-input berguna buat Jalak sepanjang tempoh lawatan Jalak ke tempat-tempat menarik yang terdapat di Mesir. Buat sesiapa yang ingin berkunjung ke Mesir, Jalak cadangkan sila lah berhubung dengan ustaz ini kerana pakej yang ditawarkannya sangat berpatutan dan berbaloi. Percayalah!!

Lama tapi baru mempersonakan
Usang tapi masih berkilauan
Tidak reput hujan
Tidak lekang dek panas


Kenangan di bumi Mesir akan tetap abadi dalam kenangan.

Jalak: Ustaz Akhil dan Waheeda kalau jadi kahwin, datanglah honeymoon ke Mesir ok..

7 comments:

  1. hagen dazz
    adehai..pleze la
    besnya abg cd..

    ReplyDelete
  2. eh da abis ke cite..? bru nk terbaca ni jalak.. nway.. ystaz akhil ngn waheeda...? ape kaitannn....? hihihi

    ReplyDelete
  3. abis dah citer..insyaAllah ade rezki lagi Season 2 plak :D
    erm, standard ar nota kaki ni jarang ade kaitan ngan topik cerita =)

    ReplyDelete
  4. nape tak de nama aku di ruang penghargaan.. ko memang!! ko memang!! dah la buat aku jeles dengan gambar2 di pantai!! dengan mangga yang buat ko sampai perut lain macam.. ko memang..!

    =P

    ReplyDelete
  5. credit to ayen =D for being a volunteer travel agent..promote suh gi Mesir bagai nak rak!huhu

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin