Sunday, June 21, 2009

Desi Party

Malam tadi Jalak telah dijemput untuk menghadiri sebuah Desi Party yang dianjurkan oleh teman-teman dari India, Pakistan dan juga Bangladesh.
"Desi (or Deshi; pronounced [ˈd̪eːsi] or [ˈd̪eːʃi], Bangla: দেশী, Hindi: देसी, Marathi: देशी, Telugu: దెశీ, Tamil: தேசி, Urdu: دیسی, Punjabi: ਦੇਸੀ) refers to the people and culture of the South Asian diaspora"[Wikipidea]

Jika sebelum ini, mereka dengan gembiranya telah hadir ke majlis hari raya di rumah Jalak, ini lah masanya untuk Jalak membalas kunjungan seadanya untuk mengenali dengan lebih lanjut tentang budaya dan makanan masyarakat Desi ini. Parti tersebut diadakan di sebuah bar yang terletak di dalam bangunan asrama pelajar universiti. Sempat juga lah menyelinap masuk ke bilik seorang teman yang menetap di situ sementara menunggu makanan tersedia untuk para jemputan.

Sebelum majlis bermula, teman Jalak yang bernama Majid membawa Jalak ke tempat di mana hidangan diletakkan sambil memperkenalkan satu persatu hidangan tersebut secara sepintas lalu. Maaflah, ada nama-nama baru yang Jalak tak biasa dengar sangat. Jadi agak sukar untuk mengingati satu persatu nama hidangan tersebut. Yang penting, Jalak diberitahu bahawa semua hidangan tersebut adalah HALAL untuk dimakan. ALhamdulillah..murah rezeki Jalak malam itu.

Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh wakil-wakil dari Studentenwerk yang memberi sokongan berbentuk kewangan kepada penganjuran parti ini.


Sekitar jam 9.00 malam, barulah majlis makan-makan bermula. Seperti biasa, kenalah beratur awal jika tidak mahu kehabisan makanan.
Photobucket

Photobucket
Oh ya, mamat yang baju hijau tidak berambut ini pernah tinggal di Malaysia. Makanan kegemaran beliau di Malaysia adalah NASI GORENG AYAM!! Hahaha, ingatkan Nasi Ayam ke, Laksa ke, paling tidak pun Nasi Lemak!

Makanan yang dihidangkan semuanya enak-enak belaka. Maklumlah, lidah orang Malaysia tidak kurang samanya dengan orang india. Rasa seperti makan di mapley.PERCUMA!!
Photobucket
Pakora..macam cucur udang tapi tak ada udang!

Photobucket
Yang ini tak silap Jalak, kurma Kambing. Memang mantap!

Photobucket
Pergh..ayam masala! Sekejap je dah berbaki separuh!

Photobucket
Ada nasi beryani rupanya. Juga sejenis masakan kentang berempah

Photobucket
Teman sekelas Jalak, Patel yang masak makanan ini. Yang ada topping biji gajus tu namanya Manir Mutur. Satu lagi namanya Dal Makhni

Photobucket
Gulab Jambun, adik-beradik kepada Laddu. Yang penting, tetap MANIS!

Kebiasaannya memang Jalak tak ambil makan malam. Tetapi apabila tiba pada situasi begini yang dikategorikan SUSAH UNTUK DIDAPATI pada waktu lain, terpaksalah melanggar adat. Nobody's perfect :P

Photobucket
First round

Photobucket
Second round..alhamdulillah. Kenyang sangat! Bak kata orang nogori, 'honggeh'!

Sebenarnya acara makan-makan bukanlah agenda utama Jalak berkunjung ke parti ini. Sebenarnya sudah berbulan-bulan jugalah Jalak tidak berjumpa dengan teman-teman sekelas Jalak di universiti. Maklumlah zaman menghadiri kuliah telah lama berakhir sesudah semester lepas. Masing-masing buat hal sendiri sekarang ini. Jadi inilah masanya untuk catch up perkembangan terbaru masing-masing. Tambah menarik, Jalak telah dapat maklumat lanjut tentang sebuah peluang pekerjaan. Lumayan juga bayarannya. Akan Jalak fikirkan, adanya.

Photobucket
Bersama Mahesh, Mehboob dan Patel

Photobucket
Bersama Patel dan juga Prakash, senior Mekatronik yang bekerja di Dusseldorf

Photobucket
Nazrin, Dd dan si kecil Aina pun turut hadir. Jadi agak TERHAD lah sedikit pergerakan Jalak malam itu :P

Selepas masing-masing kekenyangan pada malam itu, kami pun pulang ke rumah. Bukannya apa, style orang-orang di sini, the REAL party starts after meal. Untuk mengelakkan perkara yang tidak dingini berlaku, eloklah balik :)


Jalak: Peminat filem Hindustan.

4 comments:

Blog Widget by LinkWithin